Шановні мої дев'ятикласники!
У зв'язку з протиепідемічними заходами ми продовжуємо вчити українську літературу дистанційно 😊💻
26.05 Урок №18
Тема. Підсумковий урок
1. Закінчується
навчальний рік. Для вас настав той період, коли закінчується один
етап і починається інший. Нехай кожен знайде свою дорогу в житті. Бажаю
вам поновлення, нових ідей, натхнення, гарного відпочинку і перезавантаження
перед наступним роком!
2. А для того, щоб
за літо отримані знання в голові не вкрилися павутинням, читайте літературу для
10 класу 👇👇👇
1. Іван
Нечуй-Левицький «Кайдашева сім’я».
2. Панас
Мирний «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» (1,
4 частини).
3. Михайло
Коцюбинський «Тіні забутих предків».
4. Іван Франко «Мойсей»
5. Леся
Українка «Лісова пісня».
Крім цих творів, будуть вивчатися й інші, але
ви зможете прочитати їх під час навчання.
Дякую
всім за роботу!
21.05 Урок №17
Тема.
Тематична контрольна робота
Бажаю успіхів!!!
18.05 Урок №16
Тема. Повторення вивченого у 2 семестрі
1. На наступному уроці (21.05) пишемо контрольну роботу за
творами Т.Шевченка, П.Куліша і Марка Вовчка.
2. Пригадайте вивчений матеріал за підручником с.198-311. Запитань, пов’язаних з життєписом
письменників, не буде.
3. З метою перевірки знань виконайте тести в
підручнику с.326 (вони охоплюють вивчене
протягом року).
4. Повторіть художні засоби за літературознавчим
словником с. 330.
14.05 Урок №15
Тема. Антилюдяна суть кріпосництва та солдатчини в повісті «Інститутка». Образи персонажів.
1.
Продовжуємо працювати над змістом повісті Марка Вовчка «Інститутка». У творі
письменниця зобразила тяжке становище кріпаків і наростання стихійного протесту
проти кріпацтва, протиставляє мораль панів і трудового народу.
Кріпацтво - правова система, яка
встановлювала залежність селянина від пана. Кріпаки були прикріплені до землі,
яка належала пану, і який мав право на працю та все майно селян. Кріпацтво -
один із видів рабовласності.
Солдатчина - військова служба, на яку
віддавали молодих юнаків та чоловіків.
Рекрутська повинність - комплектування
війська в Російській імперії.
2. Аналізуючи кріпосне та солдатське право на прикладі
тексту повісті “Інститутка”, продовжіть складати план кріпосної безправності героїв твору.
А) Сумна і буденна служба в старої пані
Б)
Устину приставили служницею до панночки.
В)
……..
3. Поділ
персонажів на дві групи (заповніть 📘таблицю)
Пани
|
Кріпаки
|
4. Опрацюйте
характеристику персонажів твору за підручником с. 309-310.
12.05 Урок №14
Тема. Життя і творча діяльність Марка Вовчка. Тема народного життя в повісті «Інститутка»
1. Марія Вілінська (літературний псевдонім – Марко
Вовчок) дала новий подих українській
літературі кінця 50-х – початку 60-х.
2. Життя
Марка Вовчка було сповнене багатьох подій та загадковості. ТОП-10 таємниць
життя письменниці 👇
1. ТЯЖКЕ ДИТИНСТВО
Вітчим Марії був картярем і п'яницею, часто
ганявся за дитиною з сокирою та погрожував зарубати, тому її відправили до
приватного харківського пансіону. Згодом матері довелося піти від нього, а
своїх двох дітей вона віддала на виховання родичам. Марія, разом зі своїм
братом, жила у приймах своєї тітки. У кутку будинку Марії поставили ліжко та
перегородку.
2. ЄДИНА В УКРАЇНІ ЖІНКА-ПИСЬМЕННИЦЯ
Наприкінці 50-х років ХІХ століття
Марія Вілінська була єдиною в українській літературі
жінкою-письменницею.
3. ВРАЖАЛА ВСІХ СВОЄЮ КРАСОЮ
Вілінська була надзвичайно вродливою жінкою.
Чоловіки захоплювалися, боготворили, кохали й проклинали Марію. Український
письменник Тарас Григорович Шевченко теж піддався чарам та красі тендітної
Марії. "Яке піднесено-прекрасне створіння ця жінка!" – говорив про
неї Шевченко. Крім того, він неодноразово присвячував їй свої вірші.
4. ПИСЬМЕННИЦЯ ВОЛОДІЛА БЛИЗЬКО ДЕСЯТЬМА
МОВАМИ
Марія знала близько 10 іноземних мов, серед яких
французька, англійська, польська, чеська, німецька, українська (рідною для неї
була російська) та інші. У родині письменниці повсякденною мовою була
французька.
5. ТАЄМНИЦЯ ПСЕВДОНІМУ "МАРКО
ВОВЧОК"
Версія виникнення псевдоніму М.Вілінської – прізвище
її першого чоловіка Марковича. Згодом письменниця познайомилася з Пантелеймоном
Кулішем, який вигадав "Марко Вовчок", поєднавши прізвище чоловіка
Марії з її "вовкуватістю" у спілкуванні. Попри славетний псевдонім,
який наразі знає майже кожен українець, сама письменниця люто ненавиділа це
"прізвисько".
6. НАЙБІЛЬШУ СЛАВУ ПИСЬМЕННИЦІ ПРИНЕСЛА
ПОВІСТЬ "МАРУСЯ"
Найбільшу славу принесла їй повість "Маруся"
– історія дівчинки, що гине, допомагаючи запорожцям. Повість була написана у
1860-х роках. Згодом отримала нагороду Французької Академії та була перекладена
багатьма мовами.
7. РЕПУТАЦІЯ "ФАТАЛЬНОЇ ЖІНКИ"
У Марії Маркович була репутація "фатальної
жінки", через те, що два її коханих чоловіки померли просто в неї на
руках, а третій закоханий вчинив самогубство.
8. ПИСЬМЕННИЦЯ ВИПУСКАЛА ВЛАСНИЙ ЖУРНАЛ
Марко Вовчок випускала журнал, який мав допомагати
інтелігентним жінкам, у якому піднімалося питання емансипації. У 1871 році
вийшло 12 чисел видання, а в 1872 – 5. "Мене дуже тепер хвилює думка,
скільки б могли зробити жінки, священицькі доньки й дружини, і що вони нічого
не роблять", – писала Марія Вілінська.
9. МАРІЯ ВСИНОВИЛА СВОГО ОНУКА
Письменниця усиновила першого онука, щоб врятувати
честь майбутньої невістки через те, що хлопчик народився до шлюбу.
10. ТЯЖКА ХВОРОБА ЗАБРАЛА З ЖИТТЯ ВІЧНО
МОЛОДУ ПИСЬМЕННИЦЮ
Коли лікарі виявили у письменниці пухлину мозку, у її
русій косі не було ані сліду сивини. Свої роки Марія доживала на
Кавказі, де служив її чоловік. 10 серпня 1907 року пішла з життя, сидячи в саду
під улюбленою грушею, де і була похована.
3. Точні факти біографії Марка Вовчка прочитайте 📖 в
підручнику с. 293.
4. «Інститутка» належить до найкращих перлин нашої
літератури»,— писав про повість 1885 року І. Франко. Після викривальної поезії
Т. Шевченка «Інститутка» була найвизначнішим твором антикріпосницького
спрямування. Твір є правдивим свідченням про жорстокість панів та тяжке життя
українського народу за часів кріпацтва та стихійну боротьбу простого люду проти
гнобителів, його прагнення до волі. До речі, зверніть увагу, кому присвятила
Марко Вовчок свою повість...
«Інститутка»
Марка Вовчка була першим зразком соціальної повісті в українській літературі,
відкрила нові обрії та творчі можливості критичного реалізму.
📌 Реалізм
-
літературний напрям, який характеризується правдивим і всебічним відображенням
дійсності на основі типізації життєвих явищ.
📌 Літературних
характер - це образ людини, відтворений в художній формі.
Літературному характеру властиві загальні риси, які об'єднують його з іншими
персонажами, та індивідуальні особливості поведінки, котрі роблять його
самобутнім, неподібним до інших. Такі загальні риси літературного характеру називають типовими.
5.
Дослідницько-пошукова робота 👇
— Якими словами Марко Вовчок характеризує паразитичне
й нікчемне життя панства? Знайдіть у тексті твору відповідні цитати.
— За допомогою яких слів письменниця малює безправне
життя народу?
— Як ставиться автор до кріпаків? Із чого це видно?
Складіть 📘 порівняльну характеристику побуту та звичаїв
кріпаків і панів
Пани
|
Селяни
|
|
Одяг
|
||
Їжа
|
||
Дозвілля
|
||
Освіта
|
||
Одруження
|
||
Хвороба
|
||
Народження дитини
|
||
Право на щастя
|
6.
Вивчіть
за підручником аналіз твору с.308, 311-312.
7. Виконайте тести с.312 з метою самоперевірки ТА підготуйтесь 👆 до тестової роботи на наступному уроці.
06.05 Урок №13
Тема. П. Куліш «Чорна рада». Загальнолюдські риси ініціативності, працьовитості, лицарства, благородства, вірності почуттю та обов’язку.
1. Роман сподобався багатьом діячам тієї доби.
Т. Шевченко
так писав у листі до П.Куліша: «Спасибі
тобі, богу милий друже мій єдиний, за твої дуже добрі подарунки і особливе спасибі тобі за «Чорну
раду». Я вже її двічі прочитав, прочитаю і третій раз, і все – таки не скажу
більш нічого, як спасибі».
2. Герої твору є носіями загальнолюдських рис.
Узагальніть знання про персонажів роману та заповніть таблицю
Герой твору
|
Що уособлює
герой
|
Народ
|
|
Божий
чоловік
|
|
Петро
Шраменко
|
|
Леся
|
|
Черевань
|
|
Кирило
Тур
|
|
Іван
Шрам
|
3. Звертаючись до складної історичної доби, автор
свідомо брався до змалювання не окремого епізоду (саме чорної ради), а до
цілісного, багатостороннього зображення української дійсності тих часів.
Прагнув підвести як своїх сучасників, так і наступні покоління до висновків про необхідність національної
злагоди українців. Мусимо задуматись: «Чи повинен кожен з нас нести відповідальність за долю
своєї країни?»
4.
ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ 👇👇👇
Виконайте тест 06.05 у зазначений час з 14.00 до 16.00
5. До наступного уроку прочитайте повість 📖 Марка Вовчка «Інститутка».
04.05 Урок №12
Тема. Непросте життя та романтичні пригоди головних героїв роману «Чорна рада»
1. У романі П.
Куліша й зображено один з етапів занепаду української державності. Гетьмани
воювали між забою за владу, а Україна спливала кров’ю. 1663 рік вважається початком доби
Руїни. Українську державність остаточно було втрачено.
Усіх
персонажів умовно можна поділити на дві групи. Це реальні історичні постаті
діячів доби Руїни Яким Сомко, Іван Брюховецький, Василь Золотаренко, Михайло
Вуяхевич, князь Данило Великогагін( у романі – Гагін). Інша група створена уявою автора, здебільшого це романтичні
образи, переважно представники простого люду, козацтва ( родина Череванів –
Михайло, Мелася, Леся; полковник Шрам, Петро, Кирило Тур). Тому поділ
персонажів досить умовний. Дійові особи роману( історичні та вигадані) можна
згрупувати відповідно до основного конфлікту:
вони є прибічниками Якима Сомка
чи Івана Брюховецького.
2. Роман «Чорна рада» романтичний. Докази: 👇👇👇
- Куліш показує незвичайних , сміливих, гордих людей(
Кирило Тур, Пугач).
-
Зображує романтичні почуття закоханих, подолання ними всіх перешкод на шляху до
омріяного щастя( Петро, Леся).
-
У творі багата символіка( образи героїв, що сповідують різні ідеали, співи
кобзаря) .
- Образ
Сомка в романі сповнений
романтизованого благородства. Його
наділено характерними рисами
українського полководця й державного діяча – тими рисами, якими наділив його
народ в думах, піснях, легендах
3. Характеристика героїв
1) Кирило Тур
— втілення козацького лицарства, романтичний і найбільш суперечливий образ.
Складіть у зошиті 📘 інформативне гроно Тура👇👇👇:
А) зовнішність
Б) риси характеру
В) поведінка
Г) казкові якості.
-
Поміркуйте, чи хотіли б ви мати такого побратима як К. Тур?
2) Петро Шраменко - «орел не козак» (запишіть
особливості вдачі героя)
3) Пугач - «січовий дід» — політик,
захисник традицій Січі. Доведіть, що Пугач – захисник минувшини.
4.
Доберіть
цитати до образу Божого чоловіка. Що символізує цей персонаж? Чому його так
названо? (письмово).
5. Підготуйтесь до тестів за романом «Чорна рада».
29.04 Урок №11
Тема.
Історична основа роману
«Чорна рада». Динамічний сюжет твору.
✔Розпочнімо
роботу над таким важливим у курсі 9 класу твором (входить до програми ЗНО).
1. Роман «Чорна
рада» з першої сторінки захоплює
читачів.
«Чорна рада» - перший
історичний україномовний роман в історії літератури.
Скільки
років Пантелеймон Куліш працював над романом?
Що
стало джерелом для його написання?
Чому
роман має таку назву?
На ці та інші запитання шукаємо відповіді в
презентації 👇👇👇
2. Ознайомтесь із матеріалом 📖 підручника с.288-290.
3. Зробіть паспорт твору
ПІДКАЗКА. Хто забув порядок, подивіться форзац
підручника.
4. Складіть 📘 порівняльну характеристику образів Якима Сомка та Івана Брюховецького.
27.04 Урок №10
Тема. Життя і творчість П.Куліша
1. Сьогодні помандруємо Кулішевими стежками, спробуємо осягнути
його світобачення. Хто ж він? Пантелеймон Куліш?
2. Перегляньте відео про
життя письменника 👇👇👇
3. Для багатьох українців П.Куліш відомий як автор роману «Чорна рада».
Тому пропоную вам ТОП - 17 цікавих фактів з біографії письменника
4. Ознайомтесь із матеріалом підручника 👉 с.250.
5. Тепер виконайте завдання:
Ø Які
мрії Куліша були втілені в життя? Наведіть приклади їх реалізації.
Ø Як
би ви презентували 1 реченням
біографію Куліша чи його творчий шлях?
6.
Для
роботи на наступних уроках потрібно знати зміст роману «Чорна рада».
4. Ознайомтесь із матеріалом підручника 👉 с.250.
5. Тепер виконайте завдання:
Ø Які
мрії Куліша були втілені в життя? Наведіть приклади їх реалізації.
Ø Як
би ви презентували 1 реченням
біографію Куліша чи його творчий шлях?
23.04 Урок №9
Увага!!! Контрольна робота за творчістю Т.Шевченка відбудеться сьогодні з 11.00 до 12.30
Завдання до наступних уроків: читати роман П. Куліша «Чорна рада».
15.04 Урок №8
Тема. Світова велич Т.Шевченка.
1. Добігає кінця вивчення творчості великого
українського поета Т.Шевченка. Саме він вивів
українську літературу в ряди великих літератур. Твори поета перекладені
багатьма мовами світу.
Уперше в
історії Кобзар порушив тисячолітню німоту соціальних низів. У своїх творах
митець випромінював на скривджених всю силу великої любові, цілий океан
ніжності, а трагедію сироти чи вдови підносив до світового рівня.
2. Ознайомтесь із матеріалом підручника (с.249), у ЗОШИТІ 📔зробіть тези статті.
3. Творчість Шевченка завжди викликала цікавість у митців різних часів. Цьогоріч ЗМІ повідомили
про вихід на екрани в квітні 2020 року нового фільму, у якому поєднано життя і
творчість Тараса Шевченка з японською естетикою. Прем'єра, зважаючи на нинішні
реалії, певно, буде перенесена. Жанр фільму – фентезі-екшен. За задумом авторів
фільму, японська культура, зокрема самурайська, багато в чому подібна до
української з її споконвічною ідеєю національно-визвольного руху. Це історія
про ціну влади, про смерть і любов, залежності, класову нерівність та жагу до
свободи.
Завдання :
поміркуй, які «самурайські» чесноти мав Т. Шевченко. Сформулюй власний погляд на проблему інтеграції історичного
персонажа в сюжет, насичений фантастичними елементами. 📧Відповіді
надсилайте на пошту.
4.
Підготуйтесь до контрольної роботи за творчістю Тараса Шевченка ( за підручником с.192-249). 📖
13.04 Урок №7
Тема.
Ідейно-художній аналіз поезії Т.Шевченка
(розвиток мовлення)
І. Ми закінчили знайомство з творами Т.Шевченка.
---Оберіть поезію, яку ми не вивчали за
програмою і зробіть аналіз за планом:
1. Ким коли і за яких умов була написана поезія?
2. Тема (основний мотив) твору.
3. Ідея або головна думка вірша
4. Жанр твору
5. Вид лірики.
6. Композиція. Аналіз сюжету(якщо є).
7. Характеристика ліричного героя. (Укажіть особливості образу ліричного героя.
Пам'ятайте, що в будь-якому творі присутнє авторське „Я“)
8. Римо-ритмічні особливості (розмір, рима і ритм).
9. Художні особливості вірша:
а) особливості строфічної будови
б) фонічні засоби (алітерація, асонанс)
в) художні засоби (епітети, метафори, метонімія,
персоніфікація, синекдоха, оксиморон, порівняння, гіпербола, літота, риторичні
звертання, риторичні запитання тощо).
11. До якого літературного напряму належить твір? (Романтизм, сентименталізм, реалізм, модернізм
і т. п.). 👇
ІІ. Роботу надішліть (як фото зошита або в документі Word) на електронну пошту. Оцінка є важливою ⌛😊
08.04 Урок №6
Тема. Світле пророцтво поета в переспіві «Ісаія. Глава 35»
1.
Окреме місце у творчості Шевченка посідає
тема «Шевченко і Бог». З одного боку, поет звертається з молитвами до Бога, а з
іншого – дорікає йому. Спробуємо і ми розглянути твір, у якому звучать біблійні мотиви та формувати свою точку зору.
2.
Прослухайте або прочитайте за підручником (с.244) переспів «Ісаія. Глава 35»
3. Щоб розібратися у незрозумілих поняттях, перегляньте презентацію. Випишіть у
зошит найважливіше.
https://drive.google.com/file/d/1FbfCUX9UgxrR0kqFeIVb6sRXYGp75mXq/view?usp=sharing
4. Вивчіть матеріал
за підручником с. 243-247.
5. Виконайте
завдання в зошиті 11 с. 248.
06.04 Урок №5
Тема. Поезія Т.Шевченка «Росли укупочці, зросли…». Ностальгія за ідилією родинного життя.
1. Ви вже дізналися про лірику Шевченка в період заслання.
Життя поета після заслання стало періодом найвищого розквіту його таланту, хоч після семи років вимушеного мовчання поетова муза не відразу заговорила на повний голос. У 1857 році було написано лише дві поеми — «Неофіти» і «Юродивий» (остання залишилася незакінченою) ; у 1858 — п’ять невеликих віршів: «Доля», «Муза», «Слава», «Сон» («На панщині пшеницю жала»), «Я не нездужаю, нівроку», у 1859 — одинадцять віршів й одну поему, у 1860 — тридцять п’ять поезій, до яких входить вірш «Росли укупочці, зросли…» - зразок інтимної лірики Шевченка.
2. Прослухайте уважно твір
3. Занотуйте в зошит
Тема: звернення поета до Бога, щоб Всевишній сприяв щасливому подружньому життю кожному, хто прагне одружитися.
Ідея: возвеличення гармонії, взаєморозуміння, дружньої підтримки, що є обов’язковою передумовою для подальшого подолання труднощів тим, хто побрався.
4. У першій частині штрихами описано ідилічну картину життя подружжя. Ідилія - це невеликий, переважно віршований твір, у якому поетизується сільське життя.
v Подумайте, хто є ліричним героєм поезії.
v Прочитайте уважно статтю підручника про ліричного героя с.241.
5. ПЕРЕВІР СЕБЕ. Виконайте тест за творами «Доля», «Росли укупочці, зросли…».
Порада!!! Перечитай матеріал підручника перед тим, як виконувати тест (с.239-242).
А пам’ятайте, що виконувати тест можна лише ОДИН раз. Бажаю успіхів!
Тема. Поезія Т.Шевченка «Росли укупочці, зросли…». Ностальгія за ідилією родинного життя.
1. Ви вже дізналися про лірику Шевченка в період заслання.
Життя поета після заслання стало періодом найвищого розквіту його таланту, хоч після семи років вимушеного мовчання поетова муза не відразу заговорила на повний голос. У 1857 році було написано лише дві поеми — «Неофіти» і «Юродивий» (остання залишилася незакінченою) ; у 1858 — п’ять невеликих віршів: «Доля», «Муза», «Слава», «Сон» («На панщині пшеницю жала»), «Я не нездужаю, нівроку», у 1859 — одинадцять віршів й одну поему, у 1860 — тридцять п’ять поезій, до яких входить вірш «Росли укупочці, зросли…» - зразок інтимної лірики Шевченка.
2. Прослухайте уважно твір
3. Занотуйте в зошит
Тема: звернення поета до Бога, щоб Всевишній сприяв щасливому подружньому життю кожному, хто прагне одружитися.
Ідея: возвеличення гармонії, взаєморозуміння, дружньої підтримки, що є обов’язковою передумовою для подальшого подолання труднощів тим, хто побрався.
4. У першій частині штрихами описано ідилічну картину життя подружжя. Ідилія - це невеликий, переважно віршований твір, у якому поетизується сільське життя.
v Подумайте, хто є ліричним героєм поезії.
v Прочитайте уважно статтю підручника про ліричного героя с.241.
5. ПЕРЕВІР СЕБЕ. Виконайте тест за творами «Доля», «Росли укупочці, зросли…».
Порада!!! Перечитай матеріал підручника перед тим, як виконувати тест (с.239-242).
А пам’ятайте, що виконувати тест можна лише ОДИН раз. Бажаю успіхів!
26.03 Урок №4
Тема. Лірика Т.Шевченка періоду арешту, засання і після повернення з нього
1. Перегляньте уважно презентація про творчість Шевченка 1847-1861 р.р.https://drive.google.com/file/d/1ETHdwVMR4hw3OsPrVzRiPWDqzm1xJrlj/view?usp=sharing
2. Прочитайте поезію Шевченка "Доля".
3. Вивчіть матеріал підручника с.239- 242.
4. Виконайте в зошиті завдання 4,5 с.243.
5. Вивчіть напам'ять вірш "Доля".
Тема. Трагедія жінки-матері в поезії «У нашім раї на землі»
23.03 Урок 3
Тема. Трагедія жінки-матері в поезії «У нашім раї на землі»
1. Т.Шевченко низько схилявся перед образом Матері, який втілював для нього рідну матір, Україну, Пречисту Діву Марію. Матір Божа, яка оберігає людей землі,— це узагальнюючий образ усіх матерів.
2. Прочитайте поезію «У нашім раї на землі»
3. Ознайомтеся з матеріалом підручника с.231.
4. У зошиті :
А) Зробіть паспорт твору.
Б) асоціативний кущ : що символізують жінки у творах Шевченка?
5. ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ.
Виконайте тести за творами Шевченка.
Перед виконанням реєструйтеся під своїм прізвищем. Результат надсилати мені не треба, я його бачу в інтернеті.
16.03, 19.03 Уроки 1-2
- Прочитайте поеми "Катерина" та "Наймичка".
- Ознайомтесь з матеріалом підручника с.234-235
- У зошиті зробіть порівняльну таблицю образів Катерини та Ганни.
- Прочитайте поеми "Катерина" та "Наймичка".
- Ознайомтесь з матеріалом підручника с.234-235
- У зошиті зробіть порівняльну таблицю образів Катерини та Ганни.
Немає коментарів:
Дописати коментар